Aan elk gekozen laadmodus (normaal/ half-snel/ snel) voor een elektrische wagen, zijn specifieke technische vereisten verbonden. In sommige gevallen is een groter vermogen nodig of moet uw elektrische installatie zelfs ingrijpende wijzigingen ondergaan.

Normaal laden

Normaal laden (tot 7,4 kW) op een klassieke aftakking (een- of driefasig) voldoet voor een overgrote meerderheid van de voertuigen en vergt geen enkele aanpassing van uw elektriciteitsinstallatie.

Dat is de goedkoopste en makkelijkst te plaatsen oplossing.

U kan ook een simulatie maken van de vereiste oplaadtijd van uw wagen in functie van het vermogen van uw laadpaal.

U zal merken dat een normale oplaadbeurt ruim volstaat voor een klassiek gebruik van uw voertuig (de Belg  rijdt gemiddeld  50 km per dag, en met een oplaadbeurt van  6 uur kan een kleine stadswagen tussen 100 en 200 km afleggen).

Noteer evenwel dat bepaalde modellen ook voor een normale oplaadbeurt een  specifieke aansluiting nodig hebben  (aanwezigheid van een nulgeleider).  

Snel en halfsnel laden

Snelle en halfsnelle oplaadbeurten vereisen een hoger vermogen en specifieke aansluitingsconfiguraties.

Kiest u die oplaadwijze, dan is het belangrijk dat u met de installateur van de laadpaal bespreekt wat u nodig heeft. Deze zou onder meer uw aandacht moeten vestigen op twee soorten beperkingen: 

1. Beperkingen eigen aan het netwerk

Voor snelle en halfsnelle oplaadbeurt is het nodig gekoppeld te zijn aan een driefasig netwerk 400V met aanwezigheid van een nulgeleider.

Maar, het distributienetwerk voor elektriciteit in Brussel is voor het grootste deel driefasig 230V zonder nulgeleider. Daar zou dus een probleem van compatibiliteit kunnen zijn.

Hoe kan dat worden opgelost?  Er zijn drie oplossingen mogelijk: 

  • Uw installateur kan vóór uw laadpaal een driefasige autotransformator 230V/400V plaatsen (zie FAQ).  Die technologie wordt voor veel liften gebruikt.  Als u bent aangesloten in eenfasig 230 V, zal u eerst een driefasige aansluiting 230V moeten vragen aan Sibelga.
  • Sibelga kan u in bepaalde gevallen, in functie van de configuratie van het netwerk in de buurt van uw woning, rechtstreeks bevoorraden in driefasig 400V + nulgeleider.  U zal dus misschien aanpassingen moeten doen op uw binneninstallatie (schakelbord, bekabeling, etc.).
  • Gelet op die vereisten en uitgaven, en na evaluatie van de laadtijd die u nodig heeft voor uw gebruik, kan u van mening zijn dat de normale oplaadbeurt voor u geschikt is. Daarmee kan u voorzien in uw dagelijkse behoeften met een gespreide oplaadbeurt tijdens de nacht. Dat is bovendien de goedkoopste en makkelijkst te plaatsen oplossing.

2. De beperkingen eigen aan uw installatie.

Als u opteert voor een krachtige laadpaal, moet uw installatie waarschijnlijk worden versterkt.  Het vermogen dat Sibelga ter beschikking stelt moet zowel voldoen aan uw huishoudelijke noden (huishoudtoestellen, keuken, elektrische verwarming, licht , …) als aan die van uw laadpaal.   Hou dus voldoende marge qua vermogen wanneer u uw werkaanvraag indient bij Sibelga. 

Tot besluit

Alvorens uw voertuig te kiezen en de oplaadwijze, vraag voldoende inlichtingen, zowel bij uw autoverdeler als bij de installateur van de laadpaal en bij Sibelga.

Als u opteert voor een snelle of halfsnelle oplaadbeurt, is de kans groot dat u op eigen kosten grote aanpassingen moet uitvoeren op uw elektriciteitsinstallatie. 

 

LaadtypeVermogenLaadtijdNetaansluitingInstallatiegemak
 Normaal  3,7 kW – 7,4kW  3h - 6h  Mono 230/400 V Goedkoopste en makkelijkste oplossing 
 Halfsnel  11 kW – 22kW  1h - 2h  Tetra  400 V Extra kosten om te voldoen aan de vereisten van het net en de binneninstallatie
 Snel  43 kW  30 min.  Tetra 400 V Extra kosten om te voldoen aan de vereisten van het net en de binneninstallatie

 

Opgelet!
Niet alle elektrische voertuigen zijn compatibel met alle types laadpalen. Uw autoverdeler zal u inlichten over de verschillende mogelijkheden die u heeft.