Aansluitingen en meters

Wat kost het plaatsen van een meter?

Afhankelijk van het vermogen van de meter en de situatie ter plaatse, kan deze prijs verschillend zijn.
Een gedetailleerd overzicht van de prijzen voor het plaatsen van een nieuwe meter vind je terug in onze tarieven voor aansluitingen en meters.

Terug naar vragen

Wat zijn de daluren voor een tweevoudig uurtariefmeter?

De daluren kunnen verschillen per gemeente.
Raadpleeg ons overzicht om na te gaan wat de dal- en piekuren zijn in de gemeente waar jij woont.

Terug naar vragen

Wat zijn de voordelen van een tweevoudig uurtariefmeter?

Bij tweevoudig uurtarief wordt er een lager tarief aangerekend tijdens de daluren.

Aangezien de kost van een tweevoudig uurtariefmeter hoger is dan een normale meter, is het pas interessant als je je elektriciteitsverbruik zoveel mogelijk kunt verschuiven naar de daluren (bv. vaatwas, wasmachine,enz).

Terug naar vragen

Welke soorten meters bestaan er?

Naargelang het gewenste vermogen, bestaan er verschillende meters.
Over het algemeen kunnen we in elektriciteit wel een onderscheid maken tussen:

  • meters met dagtarief (enkelvoudig tarief)
  • meters met dag/nachttarief (tweevoudig uurtarief)
  • meters met uitsluitend nachttarief

Voor gas is er maar 1 geldend tarief, afhankelijk van het verbruik.

Terug naar vragen

Ik vermoed dat mijn meter te snel draait, wat nu?

Neem contact op met onze klantendienst (02 549 41 00) om een afspraak te maken zodat een Sibelga-medewerker uw meter kan nakijken.

Opgelet, mocht na controle blijken dat de meter normaal werkt, dan worden hiervoor kosten aangerekend.

Terug naar vragen

Mijn meter werd geplaatst, welke stappen moet ik nu ondernemen?

Hebt u al een contract afgesloten met uw energieleverancier, dan zullen we de meter waarschijnlijk al geopend hebben op het moment van de plaatsing.

Werd uw meter niet geopend bij de plaatsing, dan moet u zorgen dat u een contract afsluit met een energieleverancier.

Alle vereiste stappen staan gedetailleerd beschreven in ‘Openen en Sluiten meters’.

Terug naar vragen

Ik wens een nieuwe meter of aansluiting, of een wijziging aan een bestaande meter of aansluiting. Welke stappen moet ik ondernemen?

Afhankelijk van het type werk, moet u een schriftelijke of een mondelinge aanvraag doen. 

Mondelinge aanvragen, zoals het openen of sluiten van een meter, kunt u rechtstreeks afhandelen met onze klantendienst (02 549 41 00).

Een schriftelijke aanvraag voor werken in verband met aansluitingen en meters kunt u op verschillende manieren doen.

Terug naar vragen