Welk vermogen moet je voorzien om jouw elektrisch voertuig thuis op te laden? We leggen je uit met welke elementen je rekening moet houden.
90 % van de tijd staat onze wagen stil. Tijd genoeg dus om hem op te laden.
Vooral ‘s nachts wanneer er voldoende elektriciteit beschikbaar is en liefst met een lager vermogen. Zo beperken we de kosten.
Het vermogen is een element dat we in rekening moeten nemen, maar ook het aantal fasen en de stroomsterkte. Het installeren van een laadpaal of een stopcontact om op te laden speelt ook mee.
Stroomsterkte en fasen: belangrijke elementen!
Toch even meegeven, voordat we het hebben over vermogen, dat u sommige elektrische voertuigen alleen kunt opladen
- op een eenfasige installatie (1N 230V)
- en andere op een driefasige installatie met een nulgeleider (3N - 400V).
Gelukkig evolueert dat allemaal zeer snel. Met de meeste nieuwe voertuigen op de markt kan je eenfasig opladen (230V) of driefasig opladen met een nulgeleider (400V).
Het driefasig opladen (400V) is niet meer noodzakelijk als je jouw elektrisch voertuig wenst op te laden.
Kijk dus goed welk oplaadtype er voor uw voertuig is vereist.
Thuis: Ga voor normaal opladen
Komt u ‘s avonds thuis en vertrekt u dag nadien naar het werk? Dan heeft uw wagen makkelijk 12 uur de tijd om op te laden. Ruimschoots voldoende om uw elektrisch voertuig volledig op te laden tegen een laag vermogen. En dat kost ook minder.
Wat is normaal opladen?
We spreken van normaal opladen wanneer het vermogen varieert tussen 3,7 kW en max. 7,4 kW met 230V.
Voor thuis raden wij 3,7 kW of 7,4 kW aan.
Normaal | 230V | Eenfasig | 16 A | 3,7 kW | Thuis |
Normaal | 230V | Eenfasig | 32 A | 7,4 kW | Thuis / openbare laadpaal |
Halfsnel | 400V | Driefasig + nulgeleider | 16 A | 11 kW | Openbare laadpaal |
Halfsnel | 400V | Driefasig + nulgeleider | 32 A | 22 kW | Openbare laadpaal |
Ultrasnel | Hoog-spanning | Gelijkstroom | +22 kW | Strategische plaatsen |
De constructeurs pleiten steeds meer voor het normaal opladen (tot 7,4 kW) thuis.
Halfsnel opladen (tussen 11 kW en 22kW) gebeurt dikwijls aan laadpalen op straat, op (semi-) openbare parkings of de parking van uw werkgever.
Ultrasnel opladen (meer dan 22 kW) kan op strategische plaatsen, zoals tankstations langs autosnelwegen of parkings voor deelwagens.
Bereken de laadtijd in functie van het vermogen
En als ik een groter vermogen wil installeren of 400V?
We zijn ervan overtuigd dat een vermogen van 3,7 kW of 7,4 kW beantwoordt aan de behoeften van de meeste mensen. Wenst u toch een groter vermogen? Dat is natuurlijk mogelijk, maar daar hangt wel een prijskaartje aan! (Lees hier in welke gevallen wij hogere vermogens aanbevelen)
Wij zetten de verschillende mogelijke kosten op een rij wanneer u een hoger vermogen wenst dan het normale vermogen.
Eenmalige kost voor de versterking van de aftakking
Moet u uw elektriciteitsmeter versterken? Dan kan de prijs schommelen tussen een paar honderd en duizend euro naargelang van het gevraagde vermogen.
Eenmalige kost voor het aanpassen van uw privé-elektriciteitsinstallatie.
Wenst u over te stappen van 230 V op 400 V? Dan zal u het schakelbord in uw woning moeten aanpassen om de fasen correct te kunnen verdelen.
Opgelet: er is niet overal 400 V beschikbaar in Brussel. Contacteer ons als u wilt weten of wij uw installatie kunnen aansluiten op het 400 V-net.
Is er geen 400 V beschikbaar? Dan kunt u een autotransformator laten installeren. Die zet de spanning van 230 V van het net om naar 400 V. Daarvoor moet u rekenen op zo’n 2000 euro.
Recurrente kost voor de versterking
Aan een hoger vermogen is ook een tariefkost verbonden.
Vandaag is die nog beperkt tot een meerkost van ongeveer 30 euro per jaar wanneer u 13 kVA overschrijdt.
Maar, de tarifering van uw stroomverbruik gaat ongetwijfeld evolueren naar een capacitieve tarifering. U zult dus meer betalen wanneer u meer vermogen nodig hebt.
Uw versterking aanvragen
Voorbeeld voor een standaardwoning
Een standaardwoning heeft zo’n 10 kW geïnstalleerd vermogen (eenfasig 40A).
Meer dan voldoende wanneer u al uw huishoudtoestellen gelijktijdig zou gebruiken.
Over het algemeen draait het piekverbruik van een standaardwoning rond maximaal 4 à 5 kW. Er is dus nog een mooie veiligheidsmarge.
Voegt u daar nog eens 3,7 kW bij om uw elektrisch voertuig op te laden, dan zit u nog steeds onder 10 kW.
Het is zelfs mogelijk om over te schakelen op een hoger vermogen van 7,4 kW (eenfasig 32A) als u slim oplaadt. Plaatst u een slimme laadpaal? Dan kunt u besparen op de kosten voor de versterking van uw installatie én op de recurrente kosten verbonden met de toekomstige tarieven.
Goed om weten!
- We keren nooit elke dag terug naar huis met een lege batterij.
U hebt dus geen volledige nacht nodig om de batterij van uw voertuig te herladen.
- Een Brusselaar legt gemiddeld 30 km per dag af.
Een normale laadbeurt van een paar uur volstaat om uw dagelijkse oplaadbehoefte in te vullen.
Moet u grotere afstanden afleggen en hebt u geen tijd om uw voertuig volledig op te laden? Dan bestaan er, indien nodig, ultrasnelle oplaadbeurten op de wegen.
- Na 50% van de oplaadtijd is de batterij al op 80% van haar totale capaciteit.
Het zijn dus dikwijls de laatste procentjes die maken dat het lang kan duren alvorens uw batterij volledig is opgeladen. Met uw smartphone is dat net hetzelfde.
- Ons voertuig staat dikwijls langer stil dan 12 uur per dag.
We hebben dus meer dan tijd genoeg om ons voertuig op te laden.
- Er bestaan slimme laadsystemen
Via die systemen kunt u maximaal gebruikmaken van het vermogen waarover u thuis beschikt én kunt u rekening houden met uw andere stroombehoeften.
Op het moment dat u uw huishoudtoestellen gebruikt bijvoorbeeld, zal er minder vermogen gaan naar uw voertuig.