Efficiënte oplossing voor defecte straatverlichting

Dankzij de digitalisering van het openbare verlichtingsnet in Brussel was het melden en afhandelen van storingen nog nooit zo eenvoudig en efficiënt. Dit zorgt voor extra veiligheid en comfort voor jou als inwoner.

Sibelga heeft zopas het volledige Brusselse verlichtingsnetwerk in kaart gebracht en gekoppeld aan een splinternieuw digitaal systeem voor storingsbeheer.

Zo kunnen we het hele proces van opvolging tot oplossing voortaan digitaal beheren. Dat biedt tal van voordelen voor een snelle en efficiënte behandeling van problemen met de openbare verlichting.

Vernieuwde applicatie

Met slechts een paar klikken kan je nu problemen met de straatverlichting melden via onze volledig vernieuwde applicatie.

Dankzij de interactieve kaart kan je nauwkeurig de straatlampen lokaliseren en problemen lamp per lamp melden. Voorts is het ook mogelijk om het type storing aan te duiden en indien nodig een foto toe te voegen.

Alle gemelde storingen zijn direct zichtbaar in de app. Zo hoef jij alvast niet meer te raden waar het probleem zich bevindt. Meld storingen dus meteen met ons verbeterde systeem!

Je kan de storingen lamp per lamp melden via een interactieve kaart.

Je kan de storingen lamp per lamp melden via een interactieve kaart.

Directe feedback

We begrijpen dat je een snelle reactie verwacht wanneer je ons een storing meldt. Met ons digitale netbeheer worden onze technici meteen op de hoogte gebracht van alle problemen via hun tablet. Zo kunnen zij snel ingrijpen om het probleem te verhelpen.

Daarom raden wij aan om storingen te melden via Sibelga.be. Op ons online platform kan je makkelijk incidenten doorgeven en per e-mail op de hoogte worden gehouden van de voortgang.

Integratie met FixMyStreet

Om de communicatie met de gemeenten en het Gewest te vergemakkelijken, hebben we de integratie met het platform FixMyStreet.Brussels verbeterd. Wanneer je een storing meldt op FixMyStreet, wordt die meteen doorgegeven aan onze teams opdat zij die kunnen behandelen. Op haar beurt stuurt Sibelga de voortgang van het defect automatisch door naar FixMyStreet.

Snellere reactietijd

De volledige digitalisering stelt ons in staat om nog sneller te reageren op allerlei situaties. Bij meerdere defecte lampen duurt de herstelling maximaal 2 werkdagen, en voor één enkele lamp maximaal 5 werkdagen. Vertrouw erop dat we elke dag ons best doen om de straatverlichting zo snel mogelijk te herstellen!

Storingen kunnen voortaan efficiënter worden opgelost.

Storingen kunnen voortaan efficiënter worden opgelost.

Automatische detectie

Als gevolg van het toenemende gebruik van slimme ledlampen voor straatverlichting (al 17 000 ledlampen op een totaal van 90 000) kunnen we storingen nu automatisch detecteren. Zelfs als een lamp slechts gedeeltelijk defect is. Je hoeft dus geen storingen meer handmatig te melden. Wij zijn er al van op de hoogte!

Met de digitalisering van de verlichting kunnen we ook de lichtintensiteit aanpassen aan de behoeften van elke zone. Dit leidt tot Energiebesparingen in bepaalde zones en optimale verlichting in drukkere straten.

Doelstelling 2030: 100% slimme ledverlichting

Ons doel is duidelijk: tegen 2030 willen we in Brussel een volledig slim openbaar verlichtingsnetwerk hebben. Deze digitalisering zorgt niet alleen voor betere verlichting, maar verkleint ook onze ecologische impact.

De digitalisering van ons openbare verlichtingsnet past in een bredere strategie om alle Sibelga-netten te digitaliseren, zoals de uitrol van glasvezel en de slimme meters.