Met Third Party Data Access (TPDA) kunnen ondernemingen en organisaties de gegevens van hun stroom- en gasverbruik met derden delen om gebruik te kunnen maken van nieuwe diensten.
Op die manier kunnen derden met een mandaat bijvoorbeeld:
- Het energieverbruik precies monitoren.
- Energieadvies op maat aanbieden.
- Administratieve taken uitvoeren, zoals de facturering.
Voor wie is het bedoeld?
Enkel rechtspersonen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen er gebruik van maken: o.a. commerciële ondernemingen en niet-staatsorganisaties (vzw’s, ngo’s, federaties ...). Verschillende types aanvragers hebben er toegang toe:
- Klant-gebruikers die één of meerdere sites bezitten (bijvoorbeeld een klant die eigenaar is van meerdere restaurants).
- Bedienden die hun onderneming of organisatie vertegenwoordigen.
- Derden die een mandaat kregen van ondernemingen of organisaties.
OpgeletDeze dienst is voorbehouden voor toegangspunten met een niet-residentieel contract. Ook toegangspunten die deel uitmaken van een energiedeelproject zijn uitgesloten. |
Over welke gegevens gaat het?
De gegevens worden aangeleverd in de vorm van CSV-bestanden die op regelmatige wijze op een SFTP-server (Secure File Transfer Protocol) worden gezet, afhankelijk van het type meter. De afname- en injectiegegevens worden in de volgende vormen ter beschikking gesteld:
- Belastingscurves per kwartuur: voor de AMR-meters (Automatic Meter Reading) en de slimme meters (Smart Meter Reading).
- Maandelijkse volumes verbruikt gas: voor de MMR-meters (Monthly Meter Reading).
- Jaarlijkse volumes gas en elektriciteit die werden verbruikt: voor de YMR-meters (Yearly Meter Reading).
Hoe werkt het?
Dit zijn de stappen die je moet volgen om gebruik te kunnen maken van deze dienst.
Hoe werkt het?
Ben je een derde? Dan moet je vooraf van de netgebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger een mandaat krijgen voor de betrokken toegangspunten.
De formulering en de inhoud van het mandaat moeten worden overeengekomen tussen beide partijen. Het mandaat wordt enkel opgevraagd in geval van een audit of als wij daar uitdrukkelijk om verzoeken.
Vul het aanvraagformulier voor de terbeschikkingstelling van gegevens in. Wat heb je nodig?
- De gegevens van de organisatie voor dewelke je het formulier invult.
- De gegevens van een contactpersoon voor de opvolging van de aanvraag.
- Een lid van je informaticadepartement (IT) om toegang te kunnen krijgen tot de SFTP-server waarop de bestanden zullen terechtkomen.
Vul in de kolom A van dat Excelbestand de lijst met EAN-codes in waarop je aanvraag betrekking heeft. Die EAN-codes moeten verband houden met eenzelfde niet-residentiële klant of klanten die deel uitmaken van de groep die je vertegenwoordigt. Ze moeten allemaal beginnen met 5414489.
Wijzig de naam van dat bestand en geef er de naam van de betrokken derde en klant aan.
Stuur het aanvraagformulier en de lijst met de betrokken EAN-codes naar b2b@sibelga.be.
- Is je aanvraag volledig, dan wordt ze verwerkt binnen 10 werkdagen vanaf de ontvangst ervan.
- Je krijgt dan een e-mail met je identificatiegegevens en een sms met het wachtwoord waarmee je toegang krijgt tot je directory op de SFTP-server.
- Je krijgt een tweede bevestigingsmail. De dag nadien heb je al toegang tot de server.
.
OpgeletBen je een derde partij met een mandaat? Dan brengen wij de klant-gebruiker voor wie je de aanvraag indiende, op de hoogte. Krijgen wij geen reactie van de klant-gebruiker binnen 10 dagen, dan gaan wij ervan uit dat hij/zij akkoord gaat. |
Vragen?
Wil je meer weten over deze dienst of heb je een specifieke vraag? Neem dan gerust contact op met je accountmanager. Je kan ook een e-mail sturen naar onze klantendienst op het e-mailadres b2b@sibelga.be of ons bellen op het nummer 02 274 36 11. Wij helpen je graag verder.