Wens je laadpalen voor elektrische auto's te installeren in een gebouw met meer dan 3 parkeerplaatsen?

Voor een gebouw met meer dan 3 parkeerplaatsen moet je de laadpalen verplicht collectief overwegen. Vijvoorbeeld door de laadpalen achter één aparte elektriciteitsmeter te plaatsen. Deze oplossing bespaart je installatiekosten en garandeert veilig opladen voor het hele gebouw en de bewoners.

Waarom een aparte meter?

De stroomcapaciteit van een gebouw is niet berekend om elektrische auto's op te laden. Als elke bewoner een laadpunt op zijn eigen meter installeert, kan dit leiden tot een overschrijding van de beschikbare capaciteit in het gebouw. Bij gelijktijdig laden van voertuigen kan de stroomvoorziening van alle appartementen beschadigd raken.

Kies voor een gemeenschappelijke meter

Om dit te voorkomen, is het verplicht om een collectieve meter te installeren voor alle laadpalen. Deze oplossing biedt veel voordelen:

  • Eén energiecontract voor alle huurders of eigenaren
  • Lagere installatiekosten voor huidige en toekomstige eigenaren van laadpalen
  • Bescherming van de aansluiting van het gebouw door een correcte dimensionering van de installatie
  • Eenvoudig uit te breiden met nieuwe oplaadpunten in de toekomst.
  • Betere efficiëntie door load-balancing en automatische faseverdeling.

Je kan kiezen voor de meter van de gemene delen van het gebouw of een aparte meter laten plaatsen specifiek voor de laadpalen:

De laadpalen zijn geïnstalleerd achter een specifiek slimme meter, enkel bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen

Oplossing 1 : de laadpalen zijn geïnstalleerd achter een specifiek slimme meter, enkel bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen.

De laadpalen zijn geïnstalleerd achter de gemeenschappelijke meter van het gebouw

Oplossing 2 : de laadpalen zijn geïnstalleerd achter de gemeenschappelijke meter van het gebouw.

Het is ook mogelijk om aparte slimme meters per laadpaal te installeren als de syndicus of de vereniging van mede-eigenaren dit aanvraagt. Deze methode moet dan wel voor alle laadpalen worden toegepast.

Verdeling van de kosten van het elektriciteitsverbruik

Wanneer meerdere bewoners gebruikmaken van een gemeenschappelijke meter om hun elektrisch voertuig op te laden, dan beheert een derde partij de laadkosten. Dat kan de leverancier van de laadpalen zijn of het mede-eigendom zelf. 

Het verbruik van ieder laadpunt wordt opgenomen en iedereen betaalt het bedrag dat overeenstemt met zijn elektriciteitsverbruik. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk naargelang de wensen van de bewoners.

Een verplichte slimme meter 

Om de laadpalen in je gebouw te kunnen installeren, moet de gebruikte elektriciteitsmeter een slimme meter zijn. Heeft de gemeenschappelijke meter van het gebouw al voldoende vermogen maar is het nog geen slimme meter? Dan kan de syndicus of vereniging van mede-eigenaren deze gratis laten vervangen.

Welk type laadpunt kan in een gebouw worden geplaatst?

Het maximale vermogen per laadpunt in een gebouw is 11 kW (NB: een laadpaal kan meerdere laadpunten bevatten). Het beschikbare vermogen voor de laadpunten hangt ook af van de spanning van de elektrische aansluiting van het gebouw:
 

  3,7kW 
(16A mono)
7,4kW 
(32A mono) 
11kW 
(16A tri) 
22kW >22kW
3x230V ✔️ ✔️ (1) (1),(2)
3Nx400V ✔️ ✔️ (2)

1. Kan worden overwogen door een scheidingstransfo 3x230 Vac/400 Vac te gebruiken.

2. Kan worden overwogen door een Load Balancing-systeem / EMS te gebruiken conform de eisen gesteld in §4.1.2 van de technische voorschriften.

Let op voor overbelasting

Om overbelasting te voorkomen raden wij een load-balancing systeem aan. Het is zelfs verplicht wanneer het totaal geïnstalleerde vermogen van de oplaadpunten het contractuele vermogen van de aansluiting van het gebouw overschrijdt.

Load-balancing zorgt voor een goede verdeling van het beschikbare vermogen over alle wagens. Het voorkomt ook het overschreiden van het vermogen van het gebouw wanneer veel gebruikers tegelijkertijd hun auto opladen.

Zonder load-balancing

Het beschikbare vermogen maakt het niet mogelijk om alle auto's tegelijkertijd op te laden. Er is een risico op overbelasting.

Zonder load-balancing

Met load-balancing 

Het laadvermogen wordt dynamisch aangepast aan het beschikbare vermogen. Alle bewoners kunnen dan tegelijkertijd opladen met een verminderd vermogen die rekening houdt met hun behoeften.

Met load-balancing

Contacteer je syndicus 

Dit onderwerp moet met de syndicus of met de vereniging van mede-eigenaars worden besproken zodat zij de behoeften van het hele gebouw kunnen beoordelen. Ze moeten alle bewoners van het gebouw raadplegen en de volgende informatie verzamelen:

  • aantal parkeerplaatsen;
  • aantal laadpunten dat de komende jaren geïnstalleerd moet worden;
  • vermogen per laadpunt;
  • gewenste aansluitingspanning (230V of 400V);
  • heeft het gebouw reeds een slimme/elektronische meter?

Zodra deze informatie is verzameld en een technische oplossing is overwogen, kan je syndicus een offerte-aanvraag bij Sibelga indienen.

Laat je begeleiden

Om ondersteuning te krijgen bij het beoordelen van de behoeften en het ontwerpen van je project, kan je syndicus contact opnemen met de facilitator van Leefmilieu Brussel. De facilitator kan je ook een anwoord bieden op al je vragen over veiligheid, huidige normen, facturatiebeheer, enz. 

Zodra je een goed beeld hebt over je behoeften, kan Sibelga je ondersteunen bij het aansluiten op het netwerk en het te voorziene vermogen.

Vergeet niet je laadpaal aan te melden

Eénmaal de laadpalen zijn geïnstalleerd, is het wettelijk verplicht om deze bij Sibelga aan te melden, zoals bepaald in de Ordonnantie Elektriciteit. Deze registratie is verplicht voor elk laadpunt van modus 2, 3 of 4. Jij of je syndicus kunnen je laadpunt eenvoudig online registreren via ons laadpaalregistratieformulier.

Download onze technische voorschriften
Lees hier de volledige technische voorschriften voor het installeren van laadpalen in een gebouw met meer dan 3 parkeerplaatsen
Download document