Eén keer per jaar komt één van onze meteropnemers bij jou langs. Maar hoe herken je een meteropnemer van Sibelga? En weet je wie je kan contacteren bij twijfel? We leggen het je allemaal uit.

Een meteropnemer kunnen herkennen, dat is belangrijk. Inderdaad, je hebt het allicht al gehoord, maar mensen met slechte bedoelingen geven zich uit als meteropnemers. Check goed of je wel met een meteropnemer te maken hebt, alvorens je hem binnenlaat.  

Hoe herken je een meteropnemer van Sibelga?  

  1. Hij bezit altijd een persoonlijke identificatiebadge. Vraag hem dat hij zijn badge toont, als hij dat niet spontaan doet. 
  2. Hij draagt een uniform met het Sibelga-logo: een donkergrijze broek en een taupekleurig hemd of polo met enkele oranje toetsen.
  3. Hij vraagt nooit om een betaling of om geld.  Zijn bezoek is gratis.
  4. Hij int ook nooit achterstallige of lopende facturen. De facturatie is de verantwoordelijkheid van je energieleverancier, niet die van Sibelga.
  5. Hij heeft een toestel bij zich om je meterstanden af te lezen.
  6. Hij kan jou je EAN-code en/of meternummer verstrekken.
  7. Is hij met de wagen? Dan rijdt hij met een voertuig met de Sibelga-kleuren
     

Neem bij twijfel contact op met ons

Twijfel je eraan dat de persoon die aanbelt een meteropnemer van Sibelga is?
Neem dan contact op met de Klantendienst op het nummer  02 549 41 00.

Onze Klantendienst bevestigt je of de naam die deze persoon opgeeft wel degelijk op de lijst van onze meteropnemers staat.

Een valse meteropnemer? Dit zijn onze tips 

Denk aan je veiligheid en volg onze aanbevelingen: 

  1. Een onbekende bezoeker aan je deur? Laat hem pas binnen nadat hij zijn officiële badge heeft getoond. Hij kan je zijn badge tonen aan het venster, via de videofoon of aan de deur die je slechts op een kier opent dankzij een veiligheidsketting. 
  2. Spreek luid om de aandacht van voorbijgangers en buren te trekken. De verdachte slaat dan misschien op de vlucht. 
  3. Laat de bezoeker niet binnen, als je niet zeker bent of het een meteropnemer is. 
  4. Geef nooit geld aan je bezoeker, zelfs als hij daarom vraagt. Een ‘echte’ gas- of elektriciteitsopmeter mag je niet om geld vragen.  
  5. Observeer de valse meteropnemer goed. Probeer een foto van hem te nemen. Of noteer zijn nummerplaat. Het zijn nuttige gegevens voor de politie. 
  6. Bij twijfel, bel naar onze Klantendienst op het nummer 02 549 41 00
  7. Vermoed je dat je te maken kreeg met een valse meteropnemer? Verwittig dan de politie om te vermijden dat die persoon verder bedrog pleegt. Je kan de politie bereiken op het nummer 101. Je kan ook bellen naar het telefoonnummer van jouw politiezone.