Energietransitie: 7 sleutelrealisaties van Sibelga in 2020 voor u op een rij
  • Nieuws

Energietransitie: 7 sleutelrealisaties van Sibelga in 2020 voor u op een rij

Vandaag publiceert Sibelga de digitale versie van haar jaarverslag 2020. En dat grijpen we graag aan om nog even ons licht te laten schijnen op 7 belangrijke realisaties voor de energietransitie in Brussel.

Wie 2020 zegt, zegt COVID-19-crisis. Uiteraard stelde de gezondheidscrisis ons voor ongeziene uitdagingen. Maar gelukkig heeft dat Sibelga niet belet haar projecten voor de energietransitie in Brussel verder te zetten.

Ontdek ons jaarverslag 2020

1. Slimme openbare verlichting in Brussel is een feit

Slimme verlichtingstoestellen, energiezuiniger en vanop afstand controleerbaar. Daar ligt de toekomst van de openbare verlichting. Omdat ze vanop afstand kunnen communiceren, geven ze in real time informatie over hun werkingsstaat. Het resultaat? Zodra storingen opduiken, kunnen ze worden vastgesteld.

Eind 2020 werden 685 palen voor de openbare verlichting uitgerust met de technische elementen die nodig zijn voor de implementatie van dat slimme systeem. En dat is nog maar het begin!

Meer weten →

2. Tegen een lage prijs elektriciteit aankopen die door naburige zonnepanelen wordt geproduceerd? Dat kan!

Dat noemen we ‘collectief zelfverbruik’. Het is een nieuw marktmechanisme dat in 2020 voor het eerst in de praktijk werd gebracht. De school ‘Nos bambins’ in Ganshoren voorziet verbruikers uit de buurt van groene stroom. Die stroom is afkomstig van de overtollige elektriciteit die de fotovoltaïsche panelen van de school produceren.

Meer weten →

3. Meer dan 100 Brusselse openbare gebouwen uitgerust met fotovoltaïsche panelen

Sibelga bleef in 2020 de openbare gebouwen uitrusten met fotovoltaïsche panelen via het programma SolarClick. Resultaat: sinds de lancering van het programma in 2018 en eind 2020 bespaarde Brussel 3 945 ton CO2. Dit komt overeen met 600 rondjes met een dieselwagen om de aarde.

4. Een mobiele applicatie voor een beter beheer van het energieverbruik

Samen met het OCMW van de Stad Brussel heeft Sibelga voor gezinnen in een kwetsbare situatie een tool ontwikkeld voor de opvolging van het verbruik.

Blijkt die tool efficiënt, dan zou dat proefproject ertoe kunnen leiden dat er een applicatie ter beschikking van alle Brusselaars wordt gesteld.

5. Groene waterstof als oplossing: het onderzoeken waard

Groene waterstof wordt geproduceerd uit water en groene stroom. Het opent nieuwe perspectieven. Zo zou groene waterstof gebruikt kunnen worden om het aardgasnet te bevoorraden of om overtollige groene stroom die werd geproduceerd, in gasvorm op te slaan.

6. Vernieuwende oplaadoplossingen voor elektrische voertuigen

Een elektrische wagen opladen aan ... een openbareverlichtingspaal. Het is één van de oplossingen die Sibelga verkent om een netwerk van laadpunten aan te leggen in Brussel.

7. Een besparing van 233 ton CO2 dankzij NRClick

Verwarmingsinstallaties en ventilatiesystemen renoveren of de afregeling van de verwarming optimaliseren, dat kan een groot verschil maken! Het bespaart niet alleen energie, maar verlaagt ook de CO2-uitstoot.

De werken met het oog op energie-efficiëntie die in 2020 in de openbare gebouwen werden uitgevoerd in het kader van het NRClick-programma, zouden een CO2-besparing van zo’n 233 ton per jaar moeten opleveren, wat overeenstemt met 233 heen- en terugvluchten Parijs-New York City (per passagier).

Meer weten →

En dat is nog lang niet alles!
2020 was voor Sibelga een jaar boordevol realisaties. U ontdekt ze allemaal in ons geïntegreerde jaarverslag op www.sibelga.be/2020! In dat jaarverslag nieuwe stijl beschrijven we hoe Sibelga met haar acties en projecten waarde creëert voor alle Brusselaars.