Mobiliteit: bij Sibelga ontbreekt het alvast niet aan mogelijkheden!
  • Artikel

Mobiliteit: bij Sibelga ontbreekt het alvast niet aan mogelijkheden!

Door te investeren in een Villo!-station net voor haar vestiging aan de Werkhuizenkaai 16, moedigt Sibelga haar medewerkers aan om een Villo! te gebruiken voor hun verplaatsingen in Brussel.
Een van de aanhangers van die oplossing is Thomas Defawe, meterdeskundige bij Sibelga. Hij combineert fiets en trein voor zijn dagelijkse verplaatsingen.

mobiliteit - Villo - Thomas Defawe 1

Dag Thomas! Je woont buiten Brussel. Hoe organiseer je je woon-werkverkeer?

Meestal spring ik op de fiets om tot het station van Ottignies te rijden. Daar neem ik de trein tot Brussel-Noord. En tot slot neem ik daar een fiets bij het Villo!-station om tot onze vestiging aan de Werkhuizenkaai te rijden. Daar klik hem vast in het Villo!-station vlak voor de ingang van de site. In totaal ben ik zowat een uur onderweg.

Dat zijn toch wel enkele stappen! Zou het niet eenvoudiger zijn met de auto?

Nee, want om tijd te winnen zou ik vroeg genoeg moeten vertrekken om de files te vermijden en dat zou dan weer niet passen in mijn dagindeling, de schooluren van de kinderen enz. Het gebeurt nog wel dat ik achter het stuur kruip wanneer ik overdag nog ergens heen moet of bijvoorbeeld boodschappen moet doen. Maar nu de toestand op de wegen de voorbije jaren nog veel slechter is geworden, doe ik het almaar minder. Bovendien biedt de wagen op stal laten nog andere voordelen...

Welke?

De tijd die ik op de trein doorbreng, kan ik gebruiken om een verslag te schrijven, e-mails te lezen of gewoon voor mezelf. Dankzij de fiets doe ik dan weer elke dag even aan sport en dat kan alleen maar deugd doen!

mobiliteit - Villo - Thomas Defawe 2

Welke voordelen biedt het Villo!-systeem?

Met het abonnementssysteem kan ik voor ongeveer 30 euro per jaar het Villo!-net gebruiken zoveel ik wil. Ik kan dus een Villo! nemen aan om het even welk station en hem in om het even welk ander station terugzetten. Het eerste halfuur is gratis en dat is meestal voldoende om in Brussel ergens te raken. Voor de tijd die je de fiets langer gebruikt, krijg je op het einde van het jaar een factuur.

Het systeem is dus supersoepel. Regent het bijvoorbeeld 's morgens, dan kan ik gewoon de tram nemen in plaats van een Villo!. En wil ik 's avonds geen fiets, dan hoef ik die ook helemaal niet te nemen.

Bovendien heb ik dankzij een mobiele app op elk moment zicht op de fietsen en vrije plaatsen in de stations die ik het meest gebruik. Ik kan dus tijdig plannen als ik verplichtingen heb en mijn trein zeker niet wil missen.

Verschillende transportmiddelen combineren, is dat dan de mobiliteitsoplossing?

Volgens mij moeten we in elk geval ophouden met ons te fixeren op een enkele optie om van punt A naar punt B te gaan. Er zijn talloze mogelijkheden die je kunt combineren volgens wat je het beste uitkomt. Het vraagt gewoon een minimum aan organisatie wanneer je echt ergens op tijd moet zijn.

mobiliteit - Villo - Thomas Defawe 3

Wil je meer weten over de andere voordelen voor de medewerkers van Sibelga?
Surf naar onze jobsite !