Sibelga tot ieders dienst
  • Artikel

Sibelga tot ieders dienst

De energiemarkt is een complexe markt met  heel wat verschillende actoren. Niet altijd makkelijk dus om er wegwijs te worden en te weten bij wie je waarvoor moet aankloppen. En dat geldt zeker voor wie de taal niet goed beheerst of geen internetaansluiting heeft, of voor mensen in een precaire situatie.

Bij het klantenonthaal van Sibelga kunnen zij terecht voor hulp.  Het is gelegen in het hartje van Brussel, aan de Emile Jacqmainlaan 96, en vlot bereikbaar met het openbaar vervoer.

Nabila, Françoise, Olivier, Christophe en Momi staan er klaar om de klanten te helpen. 

Nabila vertelt ons meer over haar werk: "Klanten geruststellen, begrijpen wat er loos is, en hen advies geven. Dat is mijn rol.  Hier kan ik mensen concreet helpen.  Langskomen doen ze trouwens pas als ze echte problemen hebben.  Regelmatig krijgen we te maken met ernstige maatschappelijke problemen zoals bestaansonzekerheid, eenzaamheid bij oudere mensen, integratiemoeilijkheden ..."

Soms gaan Olivier, Julie, Laurence of David ook naar de klant toe. Dat doen ze tijdens de energiedagen die de OCMW's organiseren.  De laatste werd gehouden op 17 november in Anderlecht.

Sibelga au service de tous - Molenbeek

Onze collega's leggen bij die gelegenheid vooral aan het publiek uit wat elektriciteits- en gasmeters zijn en hoe die eruitzien.  Er is nog al te vaak verwarring met de watermeters.

Er is ook ruimte om het publiek op een ludieke manier bewust te maken van hoeveel bepaalde toestellen verbruiken.

Geregeld vragen de OCMW's om een workshop te geven over één van deze onderwerpen:

  • Hoe gebeurt een correcte meteropname? Hoe controleer ik mijn factuur? 
  • Hoe breng ik de meterovername in orde als ik in een nieuwe woning intrek of als ik een woning verlaat?
  • Hoe check ik of een bepaalde meter wel degelijk het appartement in kwestie bevoorraad? En hoe controleer ik of er energie verloren gaat/gestolen wordt?

Sibelga au service de tous - Molenbeek -2

Olivier over zijn ervaringen: "Heel weinig deelnemers hebben toegang tot het internet. Onze website of Energids komen dan ook zo goed als nooit ter sprake.  Onder het motto "beter voorkomen dan genezen" raden we de deelnemers aan om onze Klantendienst te contacteren of langs te komen in ons onthaalkantoor met hun vragen of twijfels."